Saturday, March 20, 2010

Profilbild

7 comments:

  1. en sensationell bild. fan vad snygg, jag är faktiskt riktigt impad.skärpan och ljuslägget är prickfritt. skuggorna i ansiktet, under hakan och kring öga, näsa mun, gör detta till en enormt bra bild.

    vill gärna veta hur belysningen varit. lampor? blixt? kombination? från vilka håll? hur starka?

    ReplyDelete
  2. du är för snäll i vanlig ordning.

    jag har haft blixt och sedan bara smällt på med den rakt riktad mot karin. kom inte riktigt ihåg ifall jag drog upp exposure, för att sedan ev "måla tillbaka" lite av skuggor och ögon. sedan gjorde jag en kopia på bilden, la på gaussisk oskärpa, och sedan suddet för att måla tillbaka skärpan på delar av bilden. så rejält med fusk, så att säga då va.

    ReplyDelete
  3. ja, det är ju skit samma. eller rättare sagt: blir bilden så bra, spelar det ju ingen roll vad som krävts för att göra den så.

    själv har jag ingen åsikt om det det är bra med lite eller mycket efterbehandling.

    ReplyDelete
  4. det jag skulle vilja veta är hur mycket efterbearbetning påverkar bilden när man gör förstoringar. ofta drar jag i reglagen utan tanke på att det finns en morgondag. och det funkar ju när man bara kolla på datorn.

    men vid 75 x 50 cm kanske det är en helt annan historia.

    ReplyDelete
  5. Aterigen en valdigt fin bild! Gillar verkligen enkelheten i bilden. Harbandet delar av pa ett snyggt satt.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. En riktigt bra bild. Värd en förstasida i alla fototidningar.

    ReplyDelete